Kaneelbroodjes van speltbloem

Vandaag wilde ik weer wat lekkers gaan maken, aangezien we morgen visite krijgen. Dus ik besloot een nieuw recept uit te gaan proberen: kaneelbroodjes van speltbloem. In dit recept heb ik gebruik gemaakt van sucanat ofwel “oerzoet”. Het wordt voor mijn darmen de eerste kennismaking met suiker sinds 4 weken, dus ik hoop dat het goed gaat!

Sucawatte?

Sucanat is een natuurlijke en gezonde suiker. Anders dan geraffineerde suikers (zoals tafelsuiker), wordt sucanat uit vers koud geperst organisch rietsap geproduceerd. Eerst wordt het sap geconcentreerd, dan gedroogd en vervolgens gemalen. Omdat alleen het water wordt verwijderd blijven de mineralen, een deel van de vitaminen en de planten vezels behouden. Bij tafelsuiker (en alle andere geraffineerde suikers) verdwijnen alle belangrijke voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om de suiker in ons lichaam te verwerken. Sucanat wordt ook wel “oerzoet” genoemd.

Omdat sucanat een zeer natuurlijke en gezonde suiker is (vandaar ook de naam “oerzoet”), ben ik er eigenlijk van overtuigd dat het goed gaat komen. Er zit wel fructose in sucanat, in dezelfde verhouding als in suiker: 50/50. Ik heb een half broodje geproefd, en nog nergens last van! Het zou heel fijn zijn als ik deze suiker kan verdragen, dan wordt het alweer een stukje makkelijker in mijn dieet. En voor alles geldt natuurlijk: met mate! Meer informatie over sucanat en fructose zal ik later nog op mijn weblog plaatsen.

Recept: kaneelbroodjes van speltbloem

1301260001

Ingrediënten voor +/- 6 broodjes

  • 250 gram speltbloem
  • 80 gram gesmolten boter (soja boter voor lactose vrije variant)
  • 1 theelepel gedroogde gist
  • 100 ml melk (amandelmelk voor lactose vrije variant)
  • 50 gram sucanat (je kunt ook gewone suiker gebruiken als je wilt)
  • 1 theelepel kaneel
  • 1/2 theelepel zout

Bereiding

  1. Meng de bloem met gist, zout en de helft van de sucanat
  2. Voeg de helft van de boter toe
  3. Voeg de melk toe
  4. Mix zo’n 10 minuten tot een goed deeg. Of gewoon lekker met de handen zoals ik doe: je voelt vanzelf dat het deeg goed is. Wanneer het te slap is of nog erg plakt, doe er dan wat meer bloem bij. Is het deeg te droog? Doe er dan wat lauwwarm water bij.
  5. Laat het deeg 30 minuten rijzen en verwarm daarna de oven voor op 200 graden
  6. Mix de rest van de boter met de rest van de sucanat en de theelepel kaneel
  7. Rol het deeg met een deegroller uit op een met bloem bestoven werkplek
  8. Bestrijk het deeg met de boter/sucanat/kaneel mix
  9. Rol het deeg op en snij de rol daarna in 6 gelijke stukken
  10. Leg de broodjes op hun zijkant op bakpapier en bak de broodjes in 15-20 minuten op 200 graden

Je kunt ook na het snijden de steel van een houten pollepel met bloem bestuiven. Als je vervolgens met de steel kort op de bovenkant van elke snee drukt, krijg je een leuke vorm. Te cryptisch? Bekijk dan deze voorbeeldfoto.

Het moge duidelijk zijn dat mijn kaneelbroodjes niet perfect gelukt zijn, getuige de foto. Mijn deeg was dus niet goed, toch nog te slap. Maar dat gaan we de volgende keer perfectioneren! Ik heb een ander recept gevonden, waar ook de voorbeeldfoto vandaan komt. Dit recept, van Levine, lijkt mij eerlijk gezegd nog beter omdat het deeg eerst wordt gevouwen voor het opgerold wordt. Ik hoop dat ik je snel kan laten weten welk recept het beste werkt!

3 thoughts on “Kaneelbroodjes van speltbloem

    • Hoi Laura,

      Ik vrees dat je gist nodig zult hebben om de broodjes voldoende te laten rijzen. Spelt rijst al moeilijk, daarom moet je de broodjes laten rijzen buiten de oven. Met bakpoeder wordt het waarschijnlijk een plat droog broodje doordat je geen luchtige structuur krijgt zonder rijzen.

      Groetjes
      Linda

Plaats een reactie